Paauglystės etape aktyviai formuojasi Aš vaizdas, tad ypač svarbi tampa savęs pažinimo tema. Aš vaizdas – tai žinios ir nuomonė apie patį save. Paaugliui svarbu ieškoti autentiško savojo Aš, rasti atsakymus į tokius klausimus kaip: „Kas aš esu?“, „Koks aš noriu būti?“, „Ko aš noriu gyvenime siekti?“, „Kas man svarbu?“…. O tai nėra taip paprasta – juk skirtingose situacijose galime būti skirtingi.
Birželio 10 d. vyko LMS Jonavos rajono savivaldybės moksleivių savivaldos organizuojama mokinių savivaldų konferencija „Atsakymas – aš“. Jos metu su mokiniais aptarėme Aš vaizdo sampratą ir formas:
- Realusis Aš – koks aš esu iš tiesų. Su savo silpnybėmis ir stiprybėmis. Realusis aš pasireiškia kai esame namie, ar su pačiais artimiausiais žmonėmis.
- Idealusis Aš – koks aš norėčiau būti, tobuliausia, siekiama savęs versija. Idealusis Aš dominuoja, kai pavyzdžiui mokomės, naudojame makiažą – norime būti tobulesni, nei šiuo metu iš ties esame.
- Viešasis Aš – kokį save pateikiu aplinkiniams. Jis dominuoja, kai aplinkiniams stengiamės parodyti save iš gerosios pusės. Pavyzdžiui, kai rodome tik linksmą nuotaiką ar demonstruojame turintys prabangių daiktų.
Visų trijų Aš vaizdų dermė yra labai svarbi. Kuo Realusis Aš ir Idealusis Aš labiau nutolę vienas nuo kito, tuo labiau asmuo savimi nepatenkintas, nusivylęs. Ir priešingai – kuo jie artimesni vienas kitam, tuo geriau jaučiamės patys su savimi. Tuo aukštesnė mūsų savivertė. Jei Viešasis Aš nutolęs nuo Realaus Aš, kyla autentiškumo problemos, gali kilti konfliktų bendravime su aplinkiniais.
Aš vaizdo pažinimui ir formavimuisi labai svarbūs aplinkiniai, o ypač – bendraamžiai ir jų reakcijos į paauglį. Tai gali būti žodinis pasakymas, pavyzdžiui „Pastebėjau, kad puikiai atlieki smulkias užduotis, esi kantrus“, arba neverbali žinutė, pavyzdžiui, garsus klasioko prunkštelėjimas, kai užkliuvus nuo stalo numetamas penalas. Paauglys tai gali suprasti savaip: „iš manęs juokiasi, turbūt atrodau nerangi“. Natūralu, kad tokia mintis gali kelti gėdos, nusivylimo jausmus ir palaikyti žemesnį savęs vertinimą.
Neretai jaunuoliai būna perdėtai susikoncentravę į bendraamžių reakcijas, nes tai itin svarbus savęs pažinimo šaltinis. Užsiėmimų metu mokiniai mokėsi pastebėti vienas kito stiprybes, suteikti vienas kitam pastiprinantį grįžtamąjį ryšį. Akcentavome, kad prasminga orientuotis į savo stiprybes ir unikalumą, kelti realius lūkesčius savo Idealaus Aš vaizdui. Susitikimo gale mokiniai išsakė malonią nuostabą, kiek teigiamų dalykų apie save sužinojo užsiėmimo metu.
Dėkojame organizatoriams LMS Jonavos rajono savivaldybės moksleivių savivaldai (JRSMS) už renginio, orientuoto į mokinių asmeninį tobulėjimą, organizavimą, bei kvietimą prie jo prisidėti.
Psichologė Gintarė Skačkauskienė.