Galvojama, kad sėkmė ateina pas tuos, kurie anksti keliasi. Netiesa, sėkmė aplanko tuos, kurie atsikelia geros nuotaikos. (Marselis Ašaras) Išsaugoti, tai kas įgyta – ne mažesnis menas, negu tai įgyti. (Ovidijus)

 

Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) iniciatyva kasmet spalio 15–19 d. yra minima pasaulio nutukimo savaitė.Europos kovos su nutukimu chartijoje pažymima, kad antsvoris ir nutukimas sudaro vieną iš rimčiausių 21 amžiaus iššūkių visuomenės sveikatai.

Pasaulyje 300 milijonų žmonių yra nutukę, o 750 milijonų turi antsvorio, o tai viršija skaičių žmonių, stokojančių maisto ir turinčių mažesnę nei normali kūno masę. Europos regione nutukimo paplitimas per pastaruosius dešimtmečius išaugo tris kartus – kas antras gyventojas turi antsvorį, o kas trečias yra nutukęs. Lietuvoje taip pat milžiniškais mastais daugėja nutukusių žmonių.

Tokia padėtis vertinama kaip pasaulinio masto epidemija, vadinama globaliu nutukimu.

Apie valstybės dėl gyventojų nutukimo patiriamus ekonominius nuostolius

Antsvoris ir nutukimas stipriai veikia ekonominę ir socialinę plėtrą – vien tik suaugusiųjų nutukimas lemia iki 8 proc. nacionalinių sveikatos rūpybos išlaidų, netiesioginės išlaidos dėl prarastų pajamų yra ne mažiau kaip dvigubai didesnės. Kai kurie medicininiai šio reiškinio padariniai žinomi jau dabar, o kai kurie paaiškės vėliau, tačiau ir visuomenei, ir valstybei jie yra žalingi.

Antsvorio ir nutukimo poveikis sveikatai

Padidėjusi kūno masė tampa liga, kai susikaupusių riebalų kiekis pasiekia ribą, neigiamai veikiančią žmogaus sveikatą. Nutukimas tampa rizikos veiksniu, sukeliančiu ar sunkinančiu šias ligas: II tipo cukrinį diabetą, širdies – kraujagyslių ligas (arterinę hipertenziją, širdies vainikinių kraujagyslių ligą, infarktą, kardiomiopatiją), įvairius medžiagų apykaitos sutrikimus, plaučių ligas, obstrukcinę miego apnėją, tulžies akmenligę, nealkoholinę suriebėjusių kepenų ligą, šlapimo nelaikymą, gastroezofaginio refliukso ligą, depresiją, osteoartritą, radikulitą, nevaisingumą, kiaušidžių policistozę, gimdymo komplikacijas, trombembolinę ligą, venų varikozę, kojų trofines opas, vėžį (krūtų, žarnyno, gimdos, prostatos).

Svorio vertinimas (ar aš jau sveriu per daug?)

Pagrindinis nutukimo požymis – per didelis kūno svoris, kuris vertinamas pagal kūno masės indeksą (KMI), tai yra pagal ūgio ir svorio santykio rodiklį, gaunamą kūno svorį (kilogramais) padalijus iš kvadratu pakelto ūgio (metrais):

  • normalus KMI yra 18,5-24,9.
  • jei KMI yra 25-29,9 – tai antsvoris,
  • jei 30-34,9 – I – ojo laipsnio nutukimas,
  • jei 35-39,9 – II – ojo laipsnio nutukimas,
  • o jei KMI viršija 40 – III – ojo laipsnio nutukimas.
  • Per mažu svoriu laikoma, kai KMI yra mažiau nei 18,5.

Arba paprasčiau (nutukimo laipsniai):

  • I° – kūno svoris lyginant su normaliu padidėja 29% ir daugiau;
  • II° – kūno svoris viršija normalų nuo 39% iki 49%;
  • III° – kūno svoris viršija normalų nuo 50% iki 99%;
  • IV° – kūno svoris 100% ir daugiau didesnis už normalų.

Nutukimo požymiai

  • dažniausiai riebalai kaupiasi liemens srityje (,,obuolio” tipo nutukimas),
  • klubų ir šlaunų srityse (,,kriaušės” tipo nutukimas),
  • sergant antinksčių liga, riebalai kaupiasi daugiau viršutinėje kūno dalyje: veido (vadinamasis ,,mėnulio” veidas), sprando, krūtinės ir liemens srityje.

Esant didesniam nutukimui, atsiranda dusulys fizinio krūvio metu, greitesnis nuovargis, padidėjęs prakaitavimas. Vėliau atsiranda su nutukimu susijusių ligų simptomai.

Priežastys, skatinančios nutukimą

  • Kūno svorį lemia daug veiksnių ir iš jų pirmiausia genetiniai, dėl kurių paveldimas polinkis tukti. Bet tik labai tik nedidelę kaltę nutukimo išsivystyme galime priskirti genetiniams polinkiui ir tik tokiam nereikšmingam, kad jis epidemijos tikrai nesukeltų.
  • Nutukimą dažniau lemia ne iš tėvų paveldėtas polinkis, bet ir tam tikras gyvenimo būdas, todėl neretai nutukusių ir nesveikų mitybos įpročių besilaikančių žmonių vaikai taip pat turi per didelį kūno svorį.
  • Nutukimui įtakos turi ir lėtesnė medžiagų apykaita (nuo 25 metų kas dešimt metų medžiagų apykaita sulėtėja 7-9 proc.).
  • Nutukimas gali atsirasti ir sergant kai kuriomis skydliaukės, antinksčių, kasos ligomis, taip pat dėl patirtų traumų, auglių, ar infekcijoms pažeidus tam tikras galvos smegenų sritis, sutrikus kiaušidžių funkcijai, taip pat klimakteriniu laikotarpiu ir kt.
  • Mokslininkų prieita vieninga išvada, kad vis dėlto lemiamą vaidmenį nutukimui išsivystyti įtakoja per mažas fizinis aktyvumas ir neracionali mityba (vartojama per daug riebalų, lengvai įsisavinamų angliavandenių – saldumynų, cukraus, persivalgoma, ypač vakarais).

Nutukimo gydymas (deja, stebuklinga tabletė dar neatrasta..)

Nutukimo gydymas įvairus – nuo dietos, fizinių pratimų, elgsenos modifikacijos iki medikamentinio ir net operacinio gydymo (būdų pasirinkimą dažniausiai lemia susirgimo laipsnis). Deja, nė vienas iš taikomų nutukimo gydymo būdų negydo ligos – nutukimo, o tik mažina svorį,

Gydant nutukimą vienu ar kitu būdu siekiama pakeisti organizmo energetinę pusiausvyrą – mažinti gaunamų ir didinti sunaudojamų kalorijų kiekį. Dažniausiai tai leidžia kontroliuoti kūno masę, tačiau reikia labai ilgo laiko naujiems mitybos ir fizinio aktyvumo įpročiams susiformuoti ir užtvirtinti bei jų laikytis visą likusį gyvenimą, siekiant išlaikyti sumažintą kūno svorį.

Nutukimas gydomas šiais pagrindiniais metodais:

  1. Įpročių korekcija (ja siekiama didinti fizinį aktyvumą ir pakeisti mitybos įpročius), kurios sudėtinės dalys:
  • Fizinio aktyvumo didinimas, kurio tikslas – padidinti su maistu gaunamos energijos (kalorijų) suvartojimą. Fiziniai pratimai, trunkantys 30–60 min., nuo 3 iki 7 kartų per savaitę, leidžia sumažinti kūno masę 2–3 proc., neatsižvelgiant net į dietą.
  • Maitinimosi korekcija, kurios tikslas – t. y. pakeisti organizmo energetinę pusiausvyrą – mažinti gaunamų ir didinti sunaudojamų kalorijų kiekį, kas dažniausiai ir leidžia kontroliuoti kūno masę. Ir sumažinti valgomo maisto kaloringumą (gali būti, kad jūs valgote nors ir nedaug, bet kaloringą maistą).

Rekomenduojama:

  • vartoti mažiau riebalų – nevalgyti troškintų, riebių patiekalų, mažiau vartoti gyvulinės kilmės riebalų (taukų, sviesto), juos pakeičiant aliejumi,
  • rinktis liesesnius maisto produktus (liesas pienas, varškė, vištiena),
  • mažinti angliavandenių vartojimą – konditerinių gaminių, saldumynų, cukraus (jį galima pakeisti saldikliais),
  • vartoti daugiau daržovių, šviežių vaisių, daugiau skaidulų turinčių produktų (grūdai, kruopos, dribsniai, ankštinės daržovės),
  • mažinti druskos kiekį,
  • saikingai vartoti alkoholį.

Keisti maitinimosi įpročius:

  • valgyti neskubant, dažniau, mažesnėmis porcijomis, nepersivalgyti, ypač vakarais, vengti nuolatinio landžiojimo į šaldytuvą (norint numalšinti stresą, žiūrint televizorių ir pan.),
  • kreiptis į dietologą, kuris sudarytų individualią dietą, atitinkančią jūsų išeikvojamos energijos kiekį,
  • svorį netekti patariama lėtai, kad dieta netrukdytų gyvenimui ir kad išliktų sumažėjęs kūno svoris (tai padaryti yra sunkiausia),
  • vengti visiško badavimo, taip pat nepatariama mažinti kūno masę, esant normaliam KMI.
  • atskirais atvejais, kartu su dieta gali būti skiriami įvairūs maisto papildai, kai kurie vaistai, mažinantys kūno svorį, bet dėl jų vartojimo reikia pasitarti su gydytoju,
  • jei nutukimą išprovokavo kai kurie susirgimai, pirmiausiai reikia gydyti pagrindinę ligą.
  1. Taip pat nutukimas gydomas medikamentiniu ir chirurginiu būdu(taikomas individualiai, atsižvelgiant į vyraujančius sveikatos sutrikimus ir į nutukimo laipsnį).

Būtina:

  • Skatinti maisto produktų gamintojus gaminti sveikos mitybos reikalavimus atitinkančius maisto produktus, keisti maisto produktų sudėtį, siekiant mažinti cukraus, sočiųjų riebalų, riebiųjų rūgščių transizomerų, pridėto cukraus kiekį ir energetinę vertę, atsižvelgiant į jų poveikį susirgimui lėtinėmis ligomis.
  • Pasiekti, kad žiniasklaidoje bei radijo ir TV laidose nebūtų teikiama informacija, skatinanti nesveiko maisto ir gėrimų, kurie gali pakenkti ypač vaikų sveikatai ir vystymuisi, vartojimą.

Žmogus turi pats rinktis, kas jam gerai ir ar mesti antsvorį yra tik jo asmeniškas pasirinkimas, tik dar kartą kviesčiau prisiminti mokslininkų įrodytas tiesas, kad nutukimas tampa rizikos veiksniu, sukeliančiu ar sunkinančiu daugelį sunkių sveikatos sutrikdymų.

Gyventojus, turinčius „papildomus“ kūno kilogramus, kviečiame į visuomenės sveikatos biuro kiekvieną penktadienį nuo 16.30 val. organizuojamas mankštas skirtas kūno riebalų mažinimui ir raumenų tonizavimui, kurios vyksta adr. Kosmonautų g. 1, Jonava(klubas “Akvaera”). Mankštas veda trenerė Gražina Pranckevičienė.  

Išankstinė registracija tel. 8 349 31064. Vietų skaičius ribotas.

Atsinešti geriamo vandens, švarią avalynę, šiltesnį viršutinį rūbą, didesnį rankšluostį.

Visi užsėmimai gyventojams nemokami, jie finansuojami Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos lėšomis.

Rūta Pugačiauskienė,

visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė

SAUSIS, 2020
Pr A T K P Š S
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Pagalba telefonu